Frågor om antagning & registrering
Jag har blivit antagen till en kurs hos er. Var/när registrerar jag mig?
Du behöver registrera dig själv via Ladok senast en vecka innan kursstart. Om du är antagen ska du ha fått ett mejl med instruktioner och exakta datum. Om inte så kan du kontakta studievagledare@musik.uu.se.
OBS: Om du inte registrerar dig i tid går din plats vidare till en reserv, och du förlorar din möjligheten att läsa kursen denna termin.
Om du inte tidigare studerat på Uppsala universitet behöver du först aktivera ditt studentkonto. När du har aktiverat kontot kommer du att kunna registrera dig på dina kurser eller ditt program, och logga in i lärplattformen Studium. Studentkontot ger dig också tillgång till studentresurser som bibliotekstjänster, e-post, MS Office, möjlighet att göra utskrifter och att använda UU:s nätverk.
Om du blir reservantagen senare än en vecka innan kursstart så registrerar du dig genom att svara på det antagningsmail som skickas ut från institutionen. Ofta är det kort svarstid, så om du är reserv behöver du hålla koll på inkorgen (och skräpposten) så att du inte missar att tacka ja till din plats och registrera dig.
Är du villkorligt antagen ska du så snart som möjligt och allra senast sista registreringsdatum kontakta kursadministrationen via studievagledare@musik.uu.se för att styrka din behörighet och bli registrerad.
Jag skulle behöva ett intyg på att jag är registrerad/har tagit poäng hos er. Hur gör jag då?
Du kan själv ladda ned registreringsintyg och resultatintyg på Ladok under fliken ”Intyg”. Om du däremot behöver ett intyg med universitetets stämpel och underskrift av behörig person på institutionen, kontakta studievagledare@musik.uu.se.
Jag har påbörjat en kurs hos er men bestämt mig för att hoppa av. Hur gör jag?
Om du läser en fristående kurs behöver du själv göra ett avbrott på kursen i Ladok. Gå in på kursen och under "Deltagande på kursen" väljer du "Jag vill göra avbrott". Om du gör ett avbrott inom tre veckor från kursstart räknas det som ett "tidigt avbrott" eller "avregistrering" och du har då möjlighet att söka kursen igen vid ett senare tillfälle. Senare än tre veckor efter terminsstart blir det ett "avbrott" och du kommer inte kunna söka kursen på nytt, men däremot kan du återuppta studierna vid ett senare tillfälle. Detta gäller dock endast i mån av plats. Kontakta studievägledaren om du har gjort avbrott och vill börja på nytt.
Om du är programstudent och vill göra paus i studierna ansöker du i stället om studieuppehåll via detta formulär: Ansökan om studieuppehåll.
När du sedan återupptar dina studier ska du anmäla detta till institutionen. Det gör du via detta formulär: Anmälan om återgång till studer.
Vill du istället avbryta studierna på programmet ansöker du om studieavbrott via detta formulär: Ansökan om studieavbrott. Om du därefter vill återuppta studierna måste du göra en ny programansökan.
För mer information om vilka regler som gäller för studieavbrott respektive studieuppehåll, se Studieuppehåll och studieavbrott.
Hur gör jag för att tillgodoräkna mig en del av en kurs?
Vissa av våra kurser finns både som fristående kurser och som delkurser inom Musikvetenskap A och B. Om du redan läst en kurs som du vill tillgodoräkna dig så ansöker du om det här: Ansökan om tillgodoräknande av del av kurs.
Sen anmälan
De flesta av våra kurser, både på campus och distans, är öppna för sen anmälan under en period efter terminsstart. Du gör en sen anmälan på samma sätt som när du söker vanligt, alltså via antagning.se.
Jag har gjort en sen anmälan till en kurs. När får jag veta om jag har fått plats?
Det är lite svårt att säga exakt, då det är flera instanser inblandade i att hantera din ansökan. Men räkna med 2-3 veckor innan du kan få besked om du blivit antagen. Om du blir antagen måste du sen själv ansöka om studentkonto för att kunna registrera dig på kursen, vilket också tar några dagar.
Jag har blivit sent antagen till en kurs. Hur gör jag för att bli registrerad och få ett studentkonto?
Alla som är antagna via sen anmälan får automatiskt ett mejl från studievägledningen. I mejlet får du vidare instruktioner om hur du registrerar dig.
Sen anmälan
De flesta av våra kurser, både på campus och distans, är öppna för sen anmälan under en period efter terminsstart. Du gör en sen anmälan på samma sätt som när du söker senast 15 april resp. 15 oktober, dvs. via antagning.se.
Jag har gjort en sen anmälan till en kurs. När får jag veta om jag har fått plats?
Det är lite svårt att säga exakt, då det är flera instanser inblandade i att hantera din ansökan. Men räkna med 2-3 veckor innan du kan få besked om du blivit antagen. Om du blir antagen måste du sen själv ansöka om studentkonto för att kunna registrera dig på kursen, vilket också tar några dagar.
Jag har blivit sent antagen till en kurs. Hur gör jag för att bli registrerad och få ett studentkonto?
Alla som är antagna via sen anmälan får automatiskt ett mejl från studievägledningen. I mejlet får du vidare instruktioner om hur du registrerar dig.
Som sent antagen student måste du ansöka om ett studentkonto genom att skicka in en blankett som du hittar på Studentportalen under 'Student utan PIN-kod'. Inloggningsuppgifterna skickas sedan i ett brev till din folkbokföringsadress.